Nemen je medewerkers onvoldoende verantwoordelijkheid in het werk? 3 simpele krachtige tips die je morgen kunt in zetten!!

Herken je dit? Je medewerkers nemen geen verantwoordelijkheid. Je kunt er niet op vertrouwen. Bijsturen en herstellen kost jou extra tijd en levert werkstress op. Kosten lopen op en klanten lopen weg. Iedereen gaat het negatiever zien. Er is minder werkplezier. 70% van de mensen gaat niet vol energie naar het werk. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers hun leiders niet als inspirerend zien. Dit belemmert dynamische samenwerkingen en mooie resultaten.

Ik werd geïnspireerd door een interview met Simon Sinek over zijn nieuwe boek ‘the infinite’ game.
Hier legt hij uit hoe je deze situatie kunt omkeren.

 

“Je hoeft het niet iedere dag leuk te vinden, maar je moet er wel van houden”

– Simon Sinek. –

Hoe krijg je dat nou voor elkaar, dat ze er wel van houden?

De volgende 3 tips dragen bij aan een verantwoordelijk team:

  • Bouw aan het vertrouwen in je team.
    Zorg dat je het met elkaar doet en leer er steeds van. Hoe? Door met je medewerkers in gesprek te zijn én blijven. Iedere dag weten wat er leeft en speelt in je team(s). Geef ruimte om fouten te mogen maken en hiervan te leren. Met kleine stappen samen verbeteren. Dan wordt de verantwoordelijkheid als vanzelf genomen. Medewerkers zitten hier echt op te wachten.
  • Verander je mindset van concurrenten naar rivalen.
    Ook binnen je bedrijf wil je geen competitie. Elkaar als rivalen zien is wel gezond. Een waardige rivaal laat je zwakte zien op een goede manier zodat je zelf weet welk werk je te doen hebt. Dit levert ook voordelen op in de samenwerking met andere teams en bedrijven. Er is geen frustratie. Je geeft je eigen team energie om het minimaal evengoed te doen (liever beter natuurlijk) en in een positieve mindset te blijven.Een voorbeeld hiervan is Uber. Een app zorgt er niet voor dat taxi’s geen werk meer hebben. Taxichauffeurs en bedrijven kunnen klagen over de app, of ze kunnen zorgen dat zij het beter doen dan Uber. Het probleem was niet de app, maar Uber deed het beter voor de klant en dat maakte ze succesvol.De tegenstander legt de zwakte bloot. Dus verander je mindset in ‘Gaaf, een nieuwe uitdaging! Wat kunnen we veranderen en/of vernieuwen om het beter te doen?’. Het is gezond om je rivalen binnen en buiten je bedrijf te kennen omdat ze je uitdagen het steeds beter te doen. Zie het als een groeimogelijkheid en bekritiseer ze niet. Wat kun je morgen beter doen om ze te verslaan? Dit zorgt ervoor dat medewerkers in de ‘wij willen winnen’ stand komen staan.
  • Heb de moed om actie te ondernemen, ga het doen!
    Zet de eerste (kleine) stap en ga dat boek lezen; bespreek structureel wat je verwacht van elkaar; voer een structurele dagstart in; ga die coachgesprekken structureel voeren. Doe het met kleine makkelijk te nemen stapjes. Te snel willen gaan en ineens flink veranderen werkt niet. En trekt bovendien ook niet de juiste mensen aan.

Het is net als het trainen van een spier. Deze wordt stapje voor stapje sterker en betrouwbaarder.

Dus wat kun jij morgen doen om de eerste stap te zetten zodat medewerkers de verantwoordelijkheid gaan nemen?

Wil je weten hoe je dit met kleine stapjes kunt bereiken? Neem hier met mijn contact op.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in
voor mijn nieuwsbrief

Ontvang wekelijks mijn verhalen, tips en ideeën voor inspirerend leiderschap!